Wyraziste projekty wszystkim się opłacają

O trendach deweloperskich, inspirujących materiałach oraz atrakcyjnym projektowaniu budującym klimat miasta rozmawiamy z Tomaszem Szychlińskim – prezesem wrocławskiej firmy Toscom Development.

ArtBrick: Co wyznacza dziś kierunki rozwoju polskiej branży deweloperskiej?
Tomasz Szychliński: Ogólnie wskazałbym na ostrożność w kalkulacji. Nasz stosunkowo młody rynek stara się gonić zachód, bo według różnych badań do średniej europejskiej brakuje nam około 1,5 mln mieszkań. Po galopie ostatnich miesięcy przyszła jednak zadyszka, która przełożyła się na dynamiczny wzrost cen lokali. Wynika on przede wszystkim z wywindowania zarówno cen wykonawstwa, jak i oczekiwań właścicieli gruntów inwestycyjnych. W tej sytuacji przyszli właściciele mieszkań muszą przygotować się na utrzymanie obecnych zwyżek cen, natomiast deweloperzy na ograniczenie swojej oferty i skupienie na najbardziej rentownych inwestycjach.
A.: Jak taka sytuacja przekłada się na stronę estetyczną realizowanych projektów?
T.S.: Nie ma tu prostej zależności, dlatego rynek jak zawsze oferuje różnorodne rozwiązania i standardy. Patrząc z punktu widzenia klienta końcowego, kluczowe pozostają wciąż dwa elementy inwestycji: cena i lokalizacja. Z naszych obserwacji wynika jednak, że wyraziste, stylowe projekty są doceniane przez kupujących i łatwiej je sprzedać niż np. porównywalną, ale niezbyt oryginalną propozycję w podobnej lokalizacji. Widzimy, że opłaca się w nawet niewielkim stopniu podnieść koszt budowy np. elewacji i wykorzystać ciekawsze materiały, by potem mieć większą gwarancję zbytu.
A.: Takim ciekawszym materiałem, który często stosujecie w swoich projektach jest cegła. Skąd ten kierunek?
T.S.: Cegła łączy w sobie kilka kluczowych zalet. Przede wszystkim jest ponadczasowo elegancka, a proces starzenia tylko dodaje jej uroku i klasy. Z drugiej strony jest bardzo trwała i łatwa w utrzymaniu. Podnosi też wartość inwestycji zarówno na rynku pierwotnym, jak i podczas odsprzedaży. Opłaca się więc wszystkim – deweloperom, właścicielom, a pośrednio także całemu otoczeniu, podnosząc jego estetykę i budując klimat miejsca.

A.: A co przyniesie deweloperom jutro w zakresie technologii budowlanych?
T.S.: Z wielkim zainteresowaniem i nadzieją patrzę na rozwój prefabrykacji. W Polsce niestety wciąż jeszcze kojarzy się to z budownictwem z wielkiej płyty, ale dzisiejsza prefabrykacja to zupełnie inna bajka. Nieprzypadkowo jest wykorzystywana do tworzenia nowoczesnych apartamentowców w takich miastach jak Nowy Jork czy Londyn. Liczę, że w następnych latach także w Polsce powstanie więcej firm specjalizujących się w tej technologii.
A.: Dziękujemy za rozmowę
www.artbrick.pl
________________________________________
ArtBrick Sp. z o. o działa na rynku budowlanym od maja 2009 roku. W Polsce firma specjalizuje się w produkcji styropianu, chemii oraz elementów montażowych do systemu ArtBrick. Jego pozostałe elementy, w tym okładziny klinkierowe, importowane są z Niemiec od firmy Feldhaus. Wszystkie produkty oferowane przez firmę ArtBrick posiadają aprobatę Instytutu Techniki Budowlanej.

Top